Elektronika w samochodach

Auta prawie elektroniczne

pobrane (71)Elektronika która na stałe zagościła w naszych domach ma sprawić, że jazda samochodem będzie bardziej bezpieczna i komfortowa. Obecnie mamy w swoich autach radary mierzące odstęp od poprzedzającego pojazdu  a także systemy, które zaparkują nasz samochód. Są też specjalne kamery rozpoznające znaki drogowe i wiązki laserów, które monitorują martwe pole. Te wszystkie rozwiązania są nie tylko wyróżnikiem drogich aut, ale montuje się je obecnie nawet w kompaktach oraz autach klasy średniej. Jednak nie są one całkiem idealne. Czasem ingerują zbyt gwałtownie lub reagują powoli, co denerwuje kierowców.

Czujniki radaru w przedniej części nadwozia monitorują kilkaset metrów przed pojazdem, a kiedy rozpoznają inne samochody, ingerują w układ napędowy oraz hamulcowy tak, by utrzymać określony odstęp. To taka ciekawostka, gadżet który można spotkać w wielu samochodach, a kosztuje kilka tysięcy złotych w zależności od marki. Jednak są też urządzenia, które potrafią wyhamować auto do zatrzymania, a potem rozpędzić je do zaprogramowanej prędkości. System ACC szybciej niż kierowca reaguje na hamowanie pojazdu jadącego przed nami. Zaś adaptacyjne reflektory to system, który dopasowuje optymalny strumień światła do sytuacji panującej na drodze. Niektóre są też wyposażone dodatkowo w kamerę w lusterku wstecznym i  rozpoznają również deszcz oraz mgłę. Takie udogodnienie to koszt również kilku tysięcy.

read more

Elektronika samochodowa a mróz

imagesNajtrudniejszą porą roku w opinii użytkowników samochodów jest zima. To czas, kiedy nasze auta, szczególnie te które nie są przechowywane w garażach, cierpią najbardziej. Po zimie na mechanicznych częściach samochodu pozostaje ślad po rdzy. Jednak mrozy i niskie temperatury nie służą również podzespołom elektronicznym, których we współczesnych pojazdach oczywiście nie brakuje. Zdarza się, że uruchamiając samochód podczas wysokiego mrozu, zauważamy, że wyposażenie wnętrza nie działa. Wprawdzie to nie jest poważna awaria, ale wymaga interwencji serwisu. Należy podkreślić, ze najbardziej wrażliwe na mróz są  wyświetlacze ciekłokrystaliczne na desce rozdzielczej, panelu radioodtwarzacza czy sterowniku automatycznej klimatyzacji.

Niestety, aby ich wskazania były czytelne, muszą osiągnąć odpowiednią temperaturę. Dlatego czasem wystarczy włączyć  ogrzewanie wnętrza samochodu, a  monochromatyczne wyświetlacze wracają do normalnego stanu. Podobnie jak ekrany nawigacji samochodowej, które wykazują gorszą jakość podczas mrozów. A najgorsze co może zrobić kierowca, to naciskać ekran, który w takim przypadku może ulec nieodwracalnemu uszkodzeniu. Aby bezpiecznie wyjechać zimą, należy pamiętać o oczyszczeniu czujników parkowania oraz kamery cofania. Należy spryskać czujniki i kamery odmrażaczem i użyć do wytarcia tylko miękkiej szmatki, bo użycie skrobaczki może spowodować uszkodzenie, które będzie nieodwracalne.

read more

Dzięki elektronice bezpieczniej

imagesW obecnych czasach, elektronika stała się priorytetowym narzędziem w budowie aut. Wymuszają to na konstruktorach i koncernach samochodowych wymagania dotyczące bezpieczeństwa prowadzenia pojazdu, komfortu i czystości spalin. Obecnie w samochodach znajduje się wiele układów elektronicznych, wśród których można wyróżnić:  nastawniki –  rodzaj elementów wykonawczych, których zadaniem jest zamiana wyjściowych sygnałów elektrycznych na wielkości mechaniczne. Na tej zasadzie działają wentylatory i wtryskiwacze silnika. W naszych samochodach mamy tez czujniki oraz nadajniki zdalnej wartości. Są to elementy te odpowiedzialne za rejestrowanie warunków pracy, które zamieniają fizyczne wielkości na elektryczne sygnały.

Auta posiadają również sterowniki, którymi są elementy przetwarzające informacje, przekazywane z nadajników i czujników zdalnej wartości według konkretnie określonych metod obliczeń. Elektroniczna diagnostyka to układ, który kontroluje podzespoły oraz cały system. Działa on w ten sposób, że wiadomości o wykrytych awariach, zbierane są w pamięci sterownika, więc w szybki sposób mogą one być diagnozowane i naprawione. W naprawie usterki pomagają interfejsy diagnostyczne, które to po podłączeniu do złącza sterownika pokazują kod określający który podzespół jest uszkodzony. Dzisiejszym pojazdem steruje elektronika samochodowa i silnik, a budowa wewnętrzna całego auta to głównie kable, które przewodzą sygnały, co w danym momencie kierowca chce zrobić.

read more

Systemy elektroniczne zwiększające bezpieczeństwo

imagesW naszych samochodach jedynym zwiększającym bezpieczeństwo elektronicznym nie jest już tylko ABS. Są jeszcze inne systemy zwiększające bezpieczeństwo jazdy, które są coraz powszechniej stosowane w samochodach. Są to systemy wyręczające kierowcę w wykonywaniu kłopotliwych manewrów. Warto w tym miejscu opisać system PCSS, który natychmiast po wykryciu, że wypadek jest nieuchronny, automatycznie napina pasy i wysuwa zagłówek do przodu tak, aby przylegał ściśle do głowy kierowcy, zapobiegając uszkodzeniu kręgów szyjnych.

Innym systemem jest ACC, który automatycznie zwalnia, gdy samochody są zbyt blisko siebie, a gdy droga staje się wolna i jest bezpiecznie, automatycznie powraca do poprzedniej prędkości. Jest też system VSC, którego rolą pilnowanie, aby kierowca nie opuścił wybranego pasa drogi poprzez spowodowanie mocnego drgania kierownicy. Natomiast ASF automatycznie dostosowuje oświetlenie do sytuacji na drodze.

Dzieje się to na takiej zasadzie, że światło reflektorów podąża za każdym ruchem kierownicy, zaś czujnik deszczu automatycznie uruchamia w aucie wycieraczki. Bardzo interesujący jest też system PLA, zwany również asystentem parkowania, który automatycznie znajdzie nam miejsce do parkowania i samodzielnie wykona ten manewr tyłem. W ten system interesujący system jest wyposażona dostępna w Polsce Skoda Superb. Warty polecenia jest też IDS, który obejmuje tylną oś wielowahaczową, elektro-hydrauliczny układ kierowniczy, który powoduje większy komfort jazdy i łatwiejszą obsługę auta.

read more

Elektroniczny ABS

pobrane (72)Współczesne samochody pełne są różnego rodzaju elektronicznych systemów umożliwiających kierowcom wygodniejszą i bezpieczniejsza podróż. Jednym z takich przydatnych drobiazgów jest samochodowy ABS. T układ chyba najbardziej znany, rozpoznawany i pożądany przez kierowców. ABS to  z niem. Antiblockiersystem, a z ang.  Anti-Lock Braking System.

Jest  to układ stosowany w pojazdach mechanicznych, który zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania., Jest więc elementem układu hamulcowego. ABS składa się z układów kontrolujących prędkość obrotową każdego z kół oraz zaworów – układów, które zmniejszają ciśnienie oddzielnie w każdym obwodzie hamowania, zaś w rozbudowanych układach indywidualnie na każdym kole. System komputerowy na podstawie obrotów kół steruje działaniem zaworów. Podstawowe elementy układu ABS to: czujniki prędkości obrotowej kół jezdnych, elektrozawory regulujące ciśnienie w obwodzie każdego koła i centrala sterująca. Działanie ABS polega na tym, że  mierzy on prędkość obrotową wszystkich kół i nie ingeruje w działanie układu hamulcowego do czasu, gdy nie dostanie sygnału, że hamulec został uruchomiony przez kierowcę. ABS wykrywa wtedy poślizg dowolnego koła i elektrozaworami moduluje ciśnienie w jego obwodzie. ABS musi tu uwzględniać to, że różnica prędkości na zakręcie jest zjawiskiem normalnym, a w związku z tym, że nie wie o położeniu kierownicy, różnice w obrotach muszą być na tyle duże, aby ABS miał pewność, że wynikają one z poślizgu.

read more

Elektronika a kradzież samochodu

pobrane (73)Elektronika która znajduje się w naszych samochodach ma wiele zalet. Dzięki niej czujemy się w aucie bezpiecznie i komfortowo. Nie zdajemy sobie jednak sprawy, że ingerencja w elektroniczny system auta złośliwych hakerów może spowodować niebezpieczne awarie, a nawet ułatwić  kradzież samochodu. Haker może zlokalizować auto, a także spowodować zdalne otwarcie jego drzwi. Oczywiście próby kradzieży w ten sposób są mało prawdopodobne, ale jeśli haker sprzeda informacje złodziejowi, może się to dla właściciela skończyć źle. Biorąc jednak pod uwagę, że metody stosowane dotąd przez złodziei są prostsze, tańsze i równie skuteczne, nie należy się takich ataków hakerskich spodziewać. Tego typu problemom może też zapobiegać różnorodność urządzeń elektronicznych stosowanych w samochodach. Bowiem trojan, który sprawdzi się w jednym modelu, może okazać się bezużyteczny w innym lub nawet w tym samym modelu, ale z innego roku.

Trudno jednak udawać, że niebezpieczeństwa nie ma. Kontrola nad samochodem to ważna rzecz i należy o to dbać.  I właśnie dlatego badania nad możliwością przejęcia kontroli nad samochodami przez hakerów w USA nadzoruje National Academy of Sciences a w Europie Center for Automotive Embedded Systems Security. Elektronika jest więc bardzo korzystna ale niekoniecznie bezpieczna. Bowiem wiele systemów pracuje w samochodzie za kierowcę, które powodują u niego rozluźnienie, zrelaksowanie i istnieje nawet możliwość zaśnięcia za kierownicą samochodu, który praktycznie sam jedzie.

read more