Rodzaje agencji reklamowych

Agencja reklamowa zajmuje się tworzeniem kampanii reklamowych i reklam prasowych, radiowych, telewizyjnych, internetowych. Firmy w branży reklamowej można podzielić na oferujące usługi BTL (below the line) i ATL (above the line). Część z agencji świadczy zarówno usługi ATL i BTL. Może to być projektowanie reklam, tworzenie kampanii, produkcją reklam marketing bezpośredni, doradztwo marketingowe. Na rynku istnieją też agencje, które tworzą wyłącznie reklamy do prasy, telewizji.

W tego typu firmach tworzone są grafiki, banery, billboardy. Bardzo ważne jest zapoznanie z oczekiwaniami klienta. Innym rodzajem są przedsiębiorstwa (agencja PR) zajmujące się kontaktem z mediami. Ich główne zadanie to tworzenie dobrego wizerunku firmy. Bardzo ważna rolę odgrywa rzecznik prasowy. Trzecim rodzajem agencji reklamowych są agencje social media. To one reklamują firmy w mediach społecznościowych (Twitter, Facebook). Ich główne zadanie to tworzenie fanpage’a i stron firmowych. Ostatni rodzajem są agencje eventowe, które tworzą imprezy integracyjne i konferencje. Pierwsze firmy powstały w połowie XIX wieku. Pierwsza agencja została stworzona w Stanach Zjednoczonych (Filadelfia) przez Volney B. Palmera. Na świecie istnieje wiele agencji sieciowych (Grey Worldwide Warszawa, Leo Burnett, TBWAWarszawa, Saatchi & Saatchi Poland.